NIEUWSBRIEF FEBRUARI 2018

FOTO'S

BEKIJK HIER DE FOTO'S VAN SPORTPRIJS UTRECHT 2017

SPORTPRIJS UTRECHT 2017

Atlete Dafne Schippers en hockeyer Sander de Wijn zijn woensdagavond 14 februari uitgeroepen tot sportvrouw en – man van Utrecht 2017. Tijdens de feestelijke avond in het MediaPlaza in de Jaarbeurs werd de 25-jarige topatlete voor de vijfde keer op rij winnaar van de Sportprijs Utrecht. Voor hockeyer Sander de Wijn was dat de eerste keer, na drie eerdere nominaties.

WIE ZIJN DE WINNAARS?

VIER MAAL IS SCHEEPSRECHT

Bij zijn vierde nominatie was het ('eindelijk') raak voor Sander de Wijn. Met Kampong werd hij landskampioen en met Oranje pakte hij de Europese titel. In beide teams was hij uitblinker in zijn rol van robuuste verdediger en veldheer, niet die van goalgetter. 'Bij die andere nominaties,' lachte De Wijn na afloop, 'legde ik het steeds af tegen of veldrijder Lars van der Haar of roeier Kaj Hendriks. Die waren dit jaar niet genomineerd. Dit is mijn kans, dacht ik.'
Toch had hij deze keer sterke oppositie van Wilco Kelderman, die vierde werd in het eindklassement van de Vuelta d'Espana en wereldkampioen in de ploegentijdrit. Maar deze keer was de eer dus voor De Wijn. 'Want dat is het, de eer van de beste in een grote stad als Utrecht.' Hij was overigens amper twee dagen terug uit Maleisië waar hij met ploeggenoten David Harte en Robbert Kemperman ook nationaal kampioen werd. Van de tropische warmte naar de kwakkelwinter in Holland en al weer bijna op weg naar de bittere kou van Lapland. Want daar bereidt de lijstaanvoerder van de nationale hockeykampioen zich vanaf zondag voor op nieuwe successen, komend voorjaar.

DAFNE WEER EERSTE

Atlete Dafne Schippers werd voor het vijfde jaar op rij de beste sportvrouw van Utrecht. 'Het blijft een mooie eer,' zei haar broer Derek na afloop. De wereldkampioene zelf liet de feestelijke avond op 14 februari in het MediaPlaza in de Jaarbeurs aan zich voorbij gaan. Thuis, met de beentjes omhoog, bereidde de cheeta uit Oog in Al zich voor op de NK-indoor in Apeldoorn.

DRIE FENOMENEN GENOMINEERD ALS TALENT

Er waren eveneens drie sterke kandidaten in de categorie talent van het jaar. Drie jonge fenomenen waren genomineerd, Keet Oldenbeuving kreeg de prijs. Opvallend, want Skatekeet werd als Europees kampioene verkozen boven twee, meervoudig wereldkampioenen; Justin van Tergouw (darts) en Jenna Bin Driss (kickboksen). 'Raar,' zei het grote skateboardtalent en jongste (13) lid van de nationale selectie na afloop. 'Leuk raar, dan. Al die aandacht is ook raar. Ik heb ook nog nooit zo'n prijs gewonnen.'

KARRENVRACHT AAN PRIJZEN VOOR SPORTCOACH BOOMSTRA

Alexander Cox, de coach die van zijn team een vechtploeg maakte, greep naast de prijs voor de beste coach van 2017. Net als Erik ten Hag, die zoveel prachtig werk bij FC Utrecht leverde voor zijn overgang naar Ajax in de winterstop. Wilma Boomstra ging met de eer strijken. In de afgelopen twee jaar leidde ze drie jonge shorttrackers van het RTC Midden naar de Europese jeugdtitels, nog afgezien van een karrenvracht aan nationale titels. Boomstra, die zich overigens ziek had afgemeld voor de feestavond, heeft onlangs bij de KNSB aangegeven te gaan stoppen.
Boomstra geniet internationaal een grote reputatie. En zo kende de Sportprijs Utrecht, georganiseerd door de VSU in opdracht van de gemeente Utrecht, drie sterke kandidaten in de categorie sportcoach.
.

TITEL VOOR LANDSKAMPIOEN KAMPONG HOCKEY HEREN 1

Vorig jaar greep Kampong Hockey nog naast de Sportprijs Utrecht, hoewel de ploeg toen ook kon pronken met winst in de European Hockey League. Als landskampioen lukte het nu wel. Martijn Havenga nam namens de Kampong Hockey Heren 1 de prijs in ontvangst voor de beste sportploeg van 2017. En dat was niet zonder symboliek. Het was immers juist Havenga die het seizoen voor Kampong redde toen uitschakeling voor de landstitel een feit leek. In de laatste seconden van de reguliere competitie, uit bij Oranje-Rood, scoorde Havenga uit een strafbal de gelijkmaker waarmee Kampong zich alsnog voor de play-offs plaatste. 'Twintig seconden voor tijd lagen we er nog uit,' riep Kemperman nog even in herinnering. 'Het was geen vlekkeloos seizoen.' Maar wél een seizoen waarin Kampong zich de taaiste toonde en zich steeds terug vocht uit geslagen positie.

SAMENWERKING

De prijs voor de beste vereniging ging naar de drie Utrechtse atletiekverenigingen Hellas, U-Track en Phoenix voor hun steeds nauwere samenwerking. Dat gebeurt al een poosje op velerlei gebied en werd in 2017 zichtbaar met de prima organisatie van de NK atletiek. 'Misschien,' zei voorzitter Rita Verduin van U-Track, 'worden we ooit één vereniging.' Weinig jaar geleden zou zo'n uitspraak ondenkbaar zijn, nu wordt er al hardop over gesproken. 'We bouwen van onderaf,' zei Wim Nieuwenhuijs van Phoenix na afloop. 'De basis moet goed zijn. Mensen kijken ook niet meer bij welke club ze lid worden, ze kijken op welke avond ze op een van de drie atletiekbanen in de stad kunnen sporten. Deze prijs is een bekroning en beloning, een stimulans om op deze weg verder te gaan. En eerlijk gezegd kunnen we zo'n NK ook helemaal niet met één vereniging organiseren.'

VERBINDEN

Verbinden is de kracht van Iris van Maurik. Voornaamste reden ook waarom de voorzitter van volleybalvereniging Utrecht werd uitgeroepen tot sportvrijwilliger van 2017. Ze deed haar reputatie alle eer aan door Ome Jan Westerhuis nadrukkelijk te betrekken bij haar verkiezing. Met die zoenen voor de man die een begrip is geworden bij de G-voetballers van Forza Friends (DVSU). En in woorden: 'Ik ben heel blij met deze prijs, hoor. Maar ik had het echt niet verwacht. Eerlijk gezegd was Ome Jan de sterkere kandidaat.'

UTRECHTSE SPORT IN BEELD

Tijdens de feestavond werden tevens de winnaars van de beste sportfoto's van 2017 bekend gemaakt. Kees Rutten kreeg voor zijn foto schaakmeester de prijs van de vakjury. De publieksprijs ging naar sfeervolle worstelfoto gemaakt door Guido Paulig, (met 459 likes).

PAUL VERWEEL SPORTFONDS

Het Paul Verweel Sportfonds (PVS) is gelanceerd tijdens de Sportprijs Utrecht. “Sportkansen voor Utrechtse jeugd” is het credo. Via dit fonds kunnen kinderen t/m 17 jaar, die in het bezit zijn van een U-pas, een aanvraag doen voor het verkrijgen van een sportartikel naar keuze. Zo wordt bijgedragen aan het toegankelijker maken van sport voor mensen die het minder breed hebben >>>

VEILING FOTO'S GENOMINEERDEN

VSU huisfotografe Ankie Hogewind van Fotostudio Red Green Blue heeft een unieke fotoserie gemaakt van alle genomineerden van de Sportprijs Utrecht 2017. De prachtige zwartwit foto’s met bijzondere kleuraccenten zijn tot en met eind maart te bewonderen op een foto-expositie in Hoog Catharijne. Deze foto’s worden ook geveild en de opbrengst gaat naar het Paul Verweel Sportfonds.

Iedereen die een mooie sportfoto aan de muur wil hebben en een bijdrage wil doen aan een goed doel kan een bod doen op een (of meer) foto('s). De hoogste bieders kunnen de foto’s gelijk ophangen want deze worden afgedrukt op forex. ZIj krijgen ook een kleinere versie van dit portret met daarop een handtekening of persoonlijke boodschap van de genomineerde(n).

Mail direct je bod naar info@paulverweelsportfonds.nl

Ga voor meer info naar sportutrecht.nl/veilingPVS

ENTERTAINMENT

Uiteraard was er op het sportfeest ook voor het nodige entertainment gezorgd. Zo konden gasten bij binnenkomst een feestelijke touch-up krijgen van studenten van het Beautycollege of zich op een leuke manier laten portretteren door sneltekenaar Rob van Barneveld. De winnaars van de Sportprijs gingen sowieso met een puik portret met een Rood Gras signatuur naar huis. De spetterende openingsact werd vervolgens verzorgd door de Djalita cheerleaders, die eveneens als enthousiaste gastvrouwen van de avond de uitreiking van de sportprijzen luister bijzetten. Halverwege de show was het tijd voor de jonge dansers van Dansteam Chaos van PM-Dance. Met een wervelend optreden lieten ze het publiek naar adem snakken. Het dansgeweld was nog maar nauwelijks verstomd of jongleur Marco Bonisimo betrad het podium. Tennisballen en rackets vlogen in acrobatische banen door het Utrechtse luchtruim; op een gegeven moment hield Marc zelfs vijf ballen in de lucht. De avond werd afgesloten met een lied: een Ode aan de Sport dat door Anne Jan Toonstra ten gehore werd gebracht. De band The Rivals zorgde tenslotte voor de muzikale omlijsting tijdens de afsluitende borrel in de foyer. En last but not least: gedurende de show zorgde fotograaf Pjotr Wiese voor een live fotostream.

SPORTPRIJS UTRECHT 2017 IN DE MEDIA

DANK AAN PARTNERS SPORTPRIJS UTRECHT

Jaarbeurs Utrecht als gastheer

Gemeente Utrecht sportief én gezond