Nieuwsbrief Sportprijs Utrecht 2015

> Sportvereniging Synergo >>>
> Sportfoto van Ronald Correljé & Rick Sedney >>>

Sportprijs Utrecht in beeld

Bekijk hier alle foto's van de avond gemaakt door Livebeamen of neem een kijkje in het Facebook fotoalbum.

Deze avond werd mede mogelijk gemaakt door een groot aantal partners

Feestelijke avond

Dafne Schippers en Lars van der Haar zijn in Utrecht gekozen tot Sportvrouw en Sportman van 2015. Op woensdagavond 17 februari in de bomvolle Polar Zaal van de Jaarbeurs ging het er lekker warm aan toe; steeds weer waren er die beelden van dat hete weekeinde in juli en het Grand Départ van de Tour de France, op een volgend moment dansten er weer drie Braziliaanse danseressen op en rond het podium. De ogen in de sport zijn immers al weer gericht op Rio de Janeiro en de Olympische Spelen van 2016. Dat geldt ook voor opvallend veel Utrechtse sporters.

Kleurrijke fakkel voor de winnaars!

De vlotte presentatie van Tom van 't Hek en hilarische bijdragen van standup musician Bart Kiers droegen zeker bij tot de leuke feestavond in de Polarzaal van gastheer Jaarbeurs Utrecht. Zeven winnaars gingen met die nieuwe prijs - een flitsende fakkel ontworpen door creatief projectbureau Lunaworx, naar huis. Met alle genomineerden bood de avond bovenal een afspiegeling van het kleurrijke palet dat de Utrechtse sport is.

Overtuigende winst voor Sportvrouw Dafne Schippers

De Sportprijs Utrecht - georganiseerd door de VSU - kende nogal wat verrassende winnaars. Dat gold uiteraard niet voor de categorie Sportvrouw 2015. Dafne Schippers won voor het derde jaar op rij. In 2015 won ze de Europese titel op de 60 meter (indoor) en nam goud (200 meter) en zilver (100) mee van het WK in Beijing. Ze heeft haar zegetocht in 2016 al weer hervat, met winst in Berlijn bijvoorbeeld waar ze de 60 meter afraffelde in 7.00 seconden, een evenaring van het oude wereldrecord van Nelli Cooman. De ster van de avond zelf was niet aanwezig bij de prijsuitreiking. 'Morgenochtend,' zei haar broer Derek die namens Dafne de prijs in ontvangst nam, 'vliegt ze al weer naar Glasgow voor een volgende wedstrijd. Hoe leuk ze dit ook vindt, het wordt echt te druk voor haar.'

Spannende strijd tussen de sportmannen

Spannend was het wel bij de Sportman 2015, met Sander de Wijn en Kaj Hendriks die beiden al volop bezig zijn met Rio. Lars van der Haar ging er echter met de fakkel vandoor. 'Niet verwacht, erg leuk. Die erkenning doet me wel wat,' aldus Van der Haar. 'Vooral omdat je op zo'n avond tussen veel andere goede sporters zit. En mensen ván de sport; vrijwilligers en verenigingen. Daar draait op deze avond toch het meest om.' Van der Haar, lid van de Volharding, werd begin 2015 derde op het WK in Tábor en in november gekroond tot Europees kampioen in Huijbergen. 'Ik word hier leuker ontvangen dan in België,' zei hij tegen Tom van 't Hek, verwijzend naar het laatste WK, eind januari in Heusden, waar Belgische fans hem uitjouwden, zelfs bespuugden en met bier bekogelden. 'Ach, die paar dronken mensen,' zei hij later op de avond. 'Je wilt niet weten hoeveel berichtjes heb ontvangen met excuses vanuit België. Duizenden.'

Sporttalent Ayman Abdelghani Idrissi met fakkel en glimlach naar huis

De verrassing van de avond was verkiezing van Ayman Abdelghani Idrissi tot Sporttalent 2015. De andere twee genomineerde, jonge talenten hebben immers hun plek al veroverd op seniorenniveau. Laura Aarts brak vorig jaar tijdens het WK waterpolo door als vaste doelvrouw van Oranje en Ajacied Riechedly Bazoer groeide in de eerste maanden van 2015 uit tot een van de beste middenvelders in de Nederlandse competitie. Toch viel de keuze van jury en de Utrechtse bevolking op Abdelghani Idrissi. De 17-jarige judoka, tweede met het Nederlands team tijdens het EK onder 18 ging met fakkel én glimlach naar huis. 'Ik ben hier naartoe gegaan,' zei hij, 'met idee dat het een mooie avond zou worden, maar niet dat ik zou winnen. Heel motiverend. Het laat zien dat in de sport alles mogelijk is, hoe groot de concurrentie ook is.'

Onverwachte eer voor Sportcoach Marieke Dijkstra

Ook onverwacht was de verkiezing van Marieke Dijkstra tot de beste Sportcoach. Voor haarzelf dan. Dijkstra verwees daarvoor de prestaties van de concurrenten Willem Wouter Gerritse (UZSC) en Gijs Ronnes (bondscoach beachvolleybal). 'Misschien heb ik me vooraf wel onvoldoende beseft wat ik zelf heb gedaan.' Dijkstra werd met het Nederlands zaalhockeyteam (vrouwen) wereldkampioen en promoveerde met de mannen van Voordaan naar de Hoofdklasse. 'Ik merk dat ik het toch wel heel erg leuk vind, die waardering. Die krijg ik genoeg, hoor. Maar nu komt die dus van de stad waar ik al zo lang woon.' Lang nagenieten tijdens de 'derde helft' was er deze avond niet bij voor Dijkstra. Zes uur later al moest ze uit de veren, op weg naar Rome waar Voordaan zich voorbereidt op de tweede seizoenshelft.

Sportploeg UZSC Heren 1 maakte belofte waar

Twaalf maanden eerder op dezelfde plek was captain Roeland Spijker van (toen) bekerwinnaar UZSC stellig: 'Volgend jaar staan we hier weer en dan met de kampioensschaal.' Een man een man, een woord een woord; UZSC wérd landskampioen in 2015 en voor de tweede keer op rij uitgekozen tot beste sportploeg van Utrecht. Maar deze keer is hij minder stellig over toekomstige successen: 'Prolongatie van de landstitel is moeilijk. We hebben het beste team, we zouden ook nu weer kampioen moeten worden. Dat wordt dan wel een hele uitdaging, misschien ook wel omdat de druk er een beetje vanaf is.' Bovendien, die landstitel van 2015 kwam na een onwaarschijnlijke reeks tijdens de play off's waarin acht duels op rij werden gewonnen. Spijker: 'Na de reguliere competitie stonden we derde, ongelooflijk.'.'

Waardering voor Sportvrijwilliger Hans Galesloot

Hans Galesloot van De Halter werd gekozen tot de Sportvrijwilliger 2015. Waardering voor zijn club was er al vaker geweest met de prijs voor beste Vereniging. Nu kwam die waardering voor hem persoonlijk. 'En dat is gewoon heel erg leuk.' Op het podium vertelde hij dat hij als klein jongetje al bij De Halter kwam, hoe de club hem heeft gevormd. Galesloot betrok bij zijn uitverkiezing de eveneens genomineerde 78-jarige Bart Merkus van Zwaluwen Utrecht 1911, die zich al zestig jaar voor zijn club inzet. Een geste van Galesloot, die maakte dat er in deze categorie in feite geen winnaars of verliezers waren.

Het geheim van Sportvereniging Synergo

Het geheim van Synergo werd door voorzitter Anne de Roos met één woord uit de doeken gedaan: 'Verbinden.' De korfbalclub die werd gekozen tot Vereniging van het Jaar maakte zich zo'n tien jaar geleden zorgen over de toekomst, maakte vervolgens plannen om de wijk in te gaan en slaagde er vooral in de scholen enthousiast te maken. Nu groeit en bloeit Synergo als vanouds. De Roos was blij verrast met de prijs: 'Echt fantastisch. Misschien nog wel het meest omdat we zijn voorgedragen vanuit de wijk. Dat initiatief hebben we niet zelf genomen.''

De mooiste sportfoto van 2015

Uit de meer dan 150 inzendingen door de fotowedstrijd wees de vakjury de foto van Ronald Correljé aan als winnaar. Hij stuurde een foto in van een eenzame keeper die op een mistig voetbalveld zich volledig hield aan de opdracht van de coach: "Maak je groot net als een vogelverschrikker."
Worstelfotograaf Rick Sedney ging er met de publieksprijs vandoor. Zijn foto kreeg meer dan 300 likes op Facebook. Bekijk hier nog eens alle inzendingen die samen een kleurrijk palet vormen van de Utrechtse sport. >>>

Huldiging Sportkampioenen 2015

Voorafgaand aan de Sportprijs Utrecht ontving de wethouder alle sportkampioenen van Utrecht. Ga voor een overzicht van alle kampioenen naar sportutrecht.nl/kampioenenoverzicht >>>

Dank aan partners Sportprijs Utrecht

De avond was een groot succes, mede dankzij de bijdrage van diverse partners. Een eerste dankwoord is voor de gastheer van de avond; de Jaarbeurs voor de prachtige locatie. Verder gaat dank uit naar de volgende partners:

Heuvelman Sound & Vision voor filmpjes van de genomineerden en technische ondersteuning op de avond;
RTV Utrecht voor de compilatie van de sportbeelden;
>Lunaworx voor de fakkel prijzen voor alle winnaars;
Anneke Kapteyn voor de bloemen voor de winnaars en de aankleding in de zaal;
> Fotograaf Pjotr Wiese voor het Livebeamen en Broek en Buuren voor de organisatorische ondersteuning hiervan;
Maxtension voor print- en signwerk en het beschikbaar stellen van de prijs voor de sportvereniging;
Accor Hotels voor het beschikbaar stellen van de prijs voor de sportvrijwilliger;
Inspanning Loont voor het beschikbaar stellen van de prijs voor de sportploeg;
Beers en Barrels voor de dinerbon voor de sportcoach;
Intersport Vleuten voor de bon voor het sporttalent;
> Hotel restaurant Oud London voor de prijzen voor de  sportman en de sportvrouw;
Rijnja Repro voor het drukwerk rondom de fotowedstrijd;
Mulier Instituut voor de samenwerking met de fotowedstrijd;
Sportsgrain voor het sportbrood;
Match Sports Media Solutions voor de regie van de avond;
> Sambagroep Booombasstic, Standup Musician Bart Kiers voor de muzikale sketches, dansgroep Ducktape en de band DEWITT voor het entertainment.
> en tot slot ook hulde voor alle mascottes die de enveloppen en prijzen hebben binnengebracht.