Nieuwsbrief #9-2015

Bijeenkomst verantwoord alcoholgebruik >>>
Convenant Onderwijs en Topsport >>>
Nieuws VSU Topsportsuppliers >>>

Toppers klaar voor nieuw sportseizoen >>>
Sporten met vluchtelingen >>>
Win kassasysteem Le Credit Sportif >>>

ClubCollect helpt bij inning contributie >>>

Sportprijs Utrecht 2015

Geef jouw favoriete sportCOACH, sportVRIJWILLIGER of sportVERENIGING voor
10 december door!

Wie wordt de sportvereniging, sportcoach of sportvrijwilliger van 2015?

Ken jij die supercoach of die topvrijwilliger die weleens in het zonnetje mag worden gezet? Of ben jij trots op jouw club? Ga dan voor 10 december naar www.sportprijs-utrecht.nl om een voordracht te doen. Een onafhankelijke jury bepaalt aan de hand van de inzendingen welke drie voordrachten worden genomineerd voor de categorieën: sportvereniging, sportcoach, en sportvrijwilliger van 2015. Voor de overige vier categorieën: sportman, sportvrouw, sporttalent en sportploeg kiest de jury zelf, op basis van de geleverde prestaties in 2015. Ga naar het kampioenenoverzicht voor een overzicht van de kanshebbers. Alle genomineerden worden in januari 2016 gepresenteerd waarna het publiek kan stemmen. Ook de zoektocht naar de Utrechtse Sportfoto van 2015 is van start gegaan. Iedereen die een mooie sportfoto heeft gemaakt kan deze opsturen naar fotowedstrijd@sportutrecht.nl. De winnaars worden 17 februari bekendgemaakt tijdens de feestelijke avond van de Sportprijs Utrecht in de Jaarbeurs Utrecht. >>>

Hanneke van der Marel volop aan de slag als directeur

Hanneke van der Marel is sinds 15 september aan de slag als VSU directeur. Van der Marel, in een vorig werkleven werkzaam bij KPN en eigenaar van een gerenommeerd huiswerkinstituut, was al op haar tweede werkdag aanwezig in de Jaarbeurs waar tijdens een inspiratiedag van NOC*NSF onthuld werd dat Utrecht in 2016 de hostcity is van de opening van de Nationale Sport Week. Ook in de weken erna maakte ze volop kennis met het sportieve werkveld en ontmoette ze bij diverse gelegenheden de wethouder sport, de sportambtenaren, raadsleden, topsporters en bestuurders van verenigingen.

Hanneke: “De komende periode zal ik op veel verschillende sportaccommodaties in de stad te vinden zijn om zo te leren en ervaren wat er binnen de clubs speelt. Ik zie ook een mooie uitdaging om de verbinding die sport kan hebben vanuit de VSU verder te stimuleren; ik ben overtuigd van het succes van een intensieve samenwerking met andere maatschappelijke organisaties en ga me inzetten om de VSU de komende jaren toekomstgericht en -bestendig te maken. Vitaliseren, verbinden en verduurzamen zijn hierin de sleutelwoorden.

Naast Hanneke zijn er op het VSU kantoor nog vier nieuwe medewerkers aan de slag gegaan: Ruben Burger, Marlon van Liere, Tessa Laarman en Urvashi Jibodh. >>>

Verantwoord alcoholgebruik binnen de sport(vereniging)

Bestuurders, (bar)vrijwilligers, trainers en ouders zijn van harte welkom bij de bijeenkomst Verantwoord alcoholgebruik binnen de sport(vereniging) op maandagavond 16 november in stadion Galgenwaard. Hier wordt uitgelegd waarom het zo schadelijk is voor jeugd om te drinken. Een van de sprekers is dr. Nico van der Lely die landelijke bekendheid verwierf door de oprichting van de polikliniek voor jeugd en alcohol. De aandacht gaat echter vooral uit naar hoe je als sportorganisatie kan voorkomen dat jeugd onder de 18 drinkt. De voorbeelden die worden aangehaald sluiten aan bij de aanpak van het ‘Convenant Sport & Alcohol’. Deze bijeenkomst wordt georganiseerd door Academie voor Sportkader, samen met VSU, gemeente Utrecht, Victas en GGD Midden-Nederland. Klik hier voor meer informatie en aanmelden. >>>

Convenant Onderwijs en Topsport

Maandagavond 2 november ondertekenden de VSU en vijf onderwijsinstellingen uit de provincie Utrecht het convenant Onderwijs en Topsport. De deelnemende onderwijsinstellingen - ROC Midden Nederland, Hogeschool Utrecht, MBO Amersfoort, MBO Utrecht en de Universiteit Utrecht - dragen een topsportvriendelijk beleid uit. Het reguliere onderwijs past niet altijd in de volle trainingsschema’s van jonge sporttalenten. Goede en flexibele onderwijsinstellingen afgestemd op de sporters zijn hierbij van groot belang. Aansluitend op de ondertekening was er een voorlichtingsavond over passend vervolgonderwijs. >>>

Intersport: nieuwe supplier

Dat het suppliersnetwerk van VSU Topsport constant in beweging is, bewijst de nieuwe aanwinst Intersport Vleuten. Vanaf nu kunnen Topsportpashouders voortaan ook in winkelcentrum Vleuterweide hun sportspullen kopen bij deze sportwinkel.
Ook bij de Mix Fitness gaan ze niet over een nacht ijs: op woensdagavond 18 november geeft schaatslegende Ard Schenk een presentatie over vitaal ouder worden in dit fitnesscentrum.
Ander leuk nieuws is dat de Sportsgrain Bar genomineerd is voor de Jaarprijs Goede Voeding. Help ze winnen door hier voor 17 november je stem uit te brengen!
Klik hier voor meer nieuws >>>

Toppers startklaar voor actie!

De toppers kijken ook dit jaar weer reikhalzend uit om met het project Toppers bij jou op school te beginnen. De topsporters brengen bezoeken aan de Utrechtse basisscholen en geven een leerzame presentatie en een sportieve clinic aan de leerlingen uit groepen 5 t/m 8. Suzanne Struik, de kersverse wereldkampioen korfbal, is een nieuwe enthousiaste topper en heeft al veel ervaring met het geven van clinics aan kinderen. Ook baanwielrenner Hugo Haak zet zich na het Toppers en de Tour seizoen dit schooljaar weer in. Met het oog op de Olympische spelen 2016 zullen de bezoeken een olympisch tintje krijgen. Meer weten? Ga voor alle informatie en aanmelding naar sportutrecht.nl/toppers >>>

Sportactiviteiten organiseren voor vluchtelingen?

Vanaf 16 november worden in een oud schoolgebouw in Kanaleneiland zo'n 500 mannelijke vluchtelingen uit onder andere Syrië en Eritrea tijdelijk opgevangen. De vluchtelingen hebben te maken met stress, trauma’s, onzekerheid, verdriet, een taalbarrière en cultuurverschillen. Sport is een universele taal en kan door haar intrinsieke waarde en drempelloosheid een waardevolle bijdrage leveren aan het verbeteren van algeheel welzijn van de vluchtelingen. Een aantal verenigingen organiseert daarom sportactiviteiten voor de groep vluchtelingen die eerder verbleef in de Jaarbeurs Utrecht. Zo werd er wekelijks gesport in Nieuw Welgelegen. De gemeente juicht dit soort initiatieven toe en stelt hiervoor sportaccommodaties gratis ter beschikking. Neem ook eens een kijkje op facebook.com/welkominutrecht voor een overzicht van alle oproepen en initiatieven van en voor Utrechters om vluchtelingen te verwelkomen. Heeft u ook een idee? Neem dan contact op met Nick Nuijten van de VSU via n.nuiten@sportutrecht.nl >>>

23 november: Thema-avond ‘Clubinkomsten optimaliseren’

Kom op 23 november naar Zwaluwen Utrecht 1911 voor de thema-avond ‘Clubinkomsten optimaliseren’! Verenigingsbestuurders krijgen hier handvatten om inkomsten uit contributie, sponsoring en kantine maximaal te benutten. Daarnaast wordt er een kassasysteem van Le Credit Sportif weggegeven aan één van de aanwezige verenigingen! >>>

Contributie-inning via ClubCollect

Wilt u ook tijd besparen op het proces van de contributie-inning? ClubCollect kan uw vereniging bij dit proces ondersteunen! ClubCollect verzorgt de gehele inning voor u; van het versturen van de betaalverzoeken tot het verwerken van de betalingen. Daarbij worden ook de herinneringen automatisch verstuurd. Via ClubCollect kunnen uw leden de contributie gespreid betalen terwijl de vereniging direct kan beschikken over de totale contributiesom. Al 140 verenigingen gingen u voor, waaronder het Utrechtse Zwaluwen Tennis en SV Nieuw Utrecht!
Kijk voor meer informatie en ervaringen van gebruikers op www.clubcollect.com of kom 23 november naar de bijeenkomst Clubinkomsten optimaliseren>>>